Wednesday, March 10, 2010

Ini Gengster Punya Sekolah




Semalam baru aku perasan.

Dalam banyak-banyak lencana sekolah yang aku jumpa, ada 2 sekolah saja yang pakai gambar harimau.

Satu, sekolah aku, satu lagi MCGayGay. Errr maaf, MCKK.

Cuma dalam lencana MCKK, yang ada hanya kepala harimau tersenyum. Jadi, sebuah kepala harimau yang digantung buat perhiasan tidak bolehlah hendak dibandingkan dengan kehebatan 3 ekor harimau yang cukup sifat.

Siap dah angkat sebelah kaki, tinggal nak angkat jari tengah saja lagi.



Mengapa tiga harimau? Bukan satu? Atau hanya letak kepala sahaja?

Ini aku rasa ada kena mengena dengan simbolisme orang Melayu.


Kenapa pula dengan harimau MCKK? Tak cukup melayu kah?


Pada pandangan aku, MCKK(akronim pun dah Inggeris) dibuat oleh orang Inggeris untuk golongan elitist di Tanah Melayu pada zamannya. Dan slogan MCKK yang berbunyi dalam bahasa Latin yang sudah hampir pupus penggunaannya di muka bumi ini langsung tidak menunjukkan ciri kemelayuan.

Jenan(bunyi melayu pekat punya) pula dibuat oleh orang Melayu untuk orang Melayu kebanyakan. Dan slogan 'Belajar dan Berbakti' tanpa syak dan prasangka lagi adalah dalam Bahasa Melayu.


3 harimau? Orang Melayu? Apa kena mengena?

Ini aku pun tidak berapa pasti.
Tapi aku syak pereka lencana Jenan ini memang ada sangkut-paut dengan 3 line.


Jadi kesimpulannya, sekolah aku gengster punya sekolah.








12 comments:

Muhammad Ijam said...

mmg gengster kot...
nngk laa akram gengster ke x?
ahaha

Da Ahmad said...

student pon gengster ae?
hhehe

abeelo said...

terseksa hidup aku sekolah dngn budak budak gangster dulu. haha.

apple said...

haha!nice entry:)

Akram said...

pergh.
rahsia tbongkar.
bkn aku la jam.
ayahanda gombak la.

-shak- said...

apa barang ayahanda.

gua tok long paduka bardarakh!

♥kAsiH+CiNta♥ said...

haha..kalo dak macgaygay yang bce ni xpasal2 kene bom ngn meriam kat dpan mckk..haha

asyraf hensem said...

toklong nak jumper esok

aina adnan said...

1 nama mad din,1 nama jaapaq,1 nama sharip..

Muhammad Ijam said...

a'ah,lupe plak kt ayahanda gombak...
gengster among the gengster,...
ahahaha

loyal_creed said...

errrr....tok long, nek yang dengan tok yang king edward nk jmpe ko lepas suboh esok....sbb ko tak sbut nama skola diorang.....

AbgBeCA said...

hahaha,mcm butoh syak