Tuesday, March 23, 2010

Doktrin Cinta Agung Yang Merepek

Time Tunnel, October 2009



Aku rasa semua orang tahu Taj Mahal itu apa.

Aku tak pernah sampai pun Taj Mahal itu jadi aku tak boleh la nak cerita dia punya cantik macam mana.
Aku tengok dalam gambar taklah cantik mana pun.
Masjid Ubudiah Kuala Kangsar kalau buat taman keliling dia aku rasa pun cantik juga.


Ramai orang merayakan Taj Mahal ini sebagai lambang cinta agung.

Yalah sangat.


Yang aku nampak, kita merayakan perhambaan dan raja yang zalim.
Siapa nak jawab pasal tangan-tangan pekerja yang dipotong itu?

Memang claim pasal pekerja-pekerja yang dizalimi itu tak dapat nak dibuktikan tapi aku berpegang kepada kata-kata John Ford.

"When you have to choose between truth and legend, print the legend."


Cuba si Najib buatkan satu istana cinta untuk Rosmah, memang kucar-kacir 1Malaysia.

Habis kena bantai kiri kanan depan belakang atas bawah.


Sebab itu aku tak percaya kepada doktrin cinta agung manusia moden.
Manusia moden sangat kompleks dan membosankan.


Bagi aku, cinta agung hanya perlu dikongsi oleh pihak-pihak yang bercinta.
Tak payah nak tunjuk-tunjuk pada orang lain.



1 comment:

asyraf hensem said...

suara dari MJJT aka Mat Jiwang Jiwa Tertekan

tok sedara Mat Jiwang Kuda