Wednesday, March 10, 2010

Gatal Punggung

Haih sejak ada basikal ini kaki rasa gatal asyik nak mengayuh saja.

Cerita malam tadi.

Tengah gua relaks-relaks kayuh balik daripada pasar malam menuju ke UTP, tiba-tiba boleh pula melompat seekor anak babi hutan dari semak tepi jalan.

Terkejut beruk gua.

Anak babi itu menggelupur. Gua turut sama menggelupur.

Gua dah ready nak buka kayuhan seribu Teknik Lance Armstrong kot-kot anak babi itu cuba untuk mengapa-apakan gua.
Nasib baik anak babi itu meloncat-loncat sambil menggelupur seketika lalu terus masuk kembali ke dalam semak.

Terus gua menghela nafas lega. Nasib baik.
Ritma kayuhan gua kembali tenang bagaikan pak haji yang baru balik surau.
Kalau tak memang terkejut brader naik LC hitam tengok ada mamat hensem selamba saja potong naik basikal.

Ini gua syak akibat pembukaan hutan yang pesat berjalan di kawasan Tronoh dan Seri Iskandar. Habis babi-babi ini hilang habitat dan tempat bermain.
Sampai boleh tersesat ke jalan utama Ipoh-Lumut




Ini pula cerita petang tadi.

Petang tadi sudah janji sama Cikgu Syamim dan seorang pharmacist berbangsa Yahudi yang bernama Yajid Jakpo nak pergi meredah kubang babi.

Tapi disebabkan darah HINDRAF yang pekat mengalir dalam diri dua ekor malaun di atas, boleh pula datang sini tak bawa basikal.

Memang sembang ikut punggung. Basikal tak bawa nak meredah celah bedah apa ke bendanya.

Last-nya terus gerak Ipoh pergi cari barang. Cikgu Syamim angkat bag kecil nak sangkut bawah saddle. Yajid Jakpo pula dah tertawan hatinya dengan sebiji Raleigh Diablo. Katanya tinggal nak tunggu kelulusan Bank Pusat Jakpo saja. Dah lulus memang terus rakup.

Jadi, tinggal Asyraf Rosli Australia punya macha.

Ini pesanan khas buat lu.

Lu jangan nak mengada-ngada nak angkat Giant ke, Kona ke, Scott ke, KHS ke apa. Itu semua golongan elitist.
Lu kena angkat Raleigh juga.

Baru kita boleh buat Team Raleigh. Masuk Le Tour d'Kubang Babi.

Tak main lah barang mahal-mahal.
Angkat Raleigh baru nampak golongan marhaein.


Baru punkrock!


1 comment:

asyraf hensem said...

dalam dingin subuh
hatiku terusik.~
pada nasib diri di rantauan.
terbayang basikal ralegh
bergenang air mata.
terpandang suasana permai kubang babi.