Tuesday, April 20, 2010

Proses Pembelajaran Yang Pop

Lumut, April 2010




Hujung minggu lepas gua baru tengok filem yang bertajuk An Education. Filem tersebut berkisar tentang Jenny yang merupakan seorang pelajar pintar dan menjadi harapan sekolah untuk layak belajar di Oxford. Jenny merasakan hidupnya sangat membosankan sehinggalah Jenny berkenalan dengan seorang playboy yang dua kali ganda lebih tua darinya dan telah memberikan kesan yang mendalam dalam hidup Jenny.


Wajib tonton bagi mereka yang meminati filem-filem British dan Eropah dan mereka yang muak dengan sogokan filem-filem merepek Hollywood.


Dalam filem tersebut, Jenny ada bertekak dengan guru kelas dan pengetuanya. Jenny menyatakan yang apa yang dia belajar di sekolah semuanya pointless dan membosankan. Jenny tidak mahu ke Oxford. Jenny mahukan hidup yang exciting.

Aku rasa, bukan aku sahaja, tetapi ramai yang sependapat dengan Jenny dalam hal ini.

Semua orang rasa belajar itu membosankan. Terutamanya aku.
Itu pasal result aku berterabur.


Gua rasa, untuk menjadikan proses pembelajaran di dalam kelas kembali menarik, kita perlu menyuntik unsur pop dalam proses pembelajaran itu sendiri.


Pemerhatian aku ada sedikit sebanyak menyokong teori ini.


Ambil contoh, sastera. Dahulu masa sekolah, ramai orang cukup meluat nak pegang buku komsas. Rasa merepek gila nak baca sajak. Tambah-tambah bab bahasa kuno zaman dewa Ramayana. Kuda terbang lah naga berenang lah kepala hotak apa. Ada yang tak pernah baca langsung. Study buku rujukan sahaja. Tak masuk bab karangan lagi. Bila cikgu suruh buat memang nak tak nak saja tulis. Struktur ayat tunggang langgang isi entah ke mana.
Tapi kalau kita lihat trend sekarang, ramai orang sibuk nak menulis, terutamanya di blog. Geng yang sibuk tulis sajak pun boleh tahan juga. Perah otak sampai kering nak susun seuntai kata nak bagi orang rasa. Kosa kata memang tahap dewa Ganesha. Memang artistik habis.

Tapi bukan dapat apa-apa pun. Kalau di sekolah dulu, dapatlah juga markah, takpun cikgu taklah nak mengamuk pasal tak buat kerja sekolah. Tapi bila dah habis sekolah, kena rajin sangat buat?


Semuanya kerana unsur pop.

Bila buat benda-benda macam ini, orang terasa dirinya cool, hip dan trendy. Terasa pop.
Itu pasal datang minat nak buat walaupun orang tak suruh.


Sama macam pendidikan seni, tak kisah visual atau muzik. Berapa kerat sangat yang minat belajar sampai sanggup ambil exam masa zaman sekolah.
Tapi bila habis sekolah, bersepah-sepah orang mengaku kata minat seni.

"SELA-MAT-KAN-SENI" kata mereka.

Pasal masa zaman sekolah dulu, benda-benda itu mereka rasa lame. Tak pandang langsung. Kalau tanya siapa cikgu seni atau cikgu muzik masa sekolah dulu silap-silap langsung tak kenal.


You get my point here, Dato' Seri Khaled Nordin and Dato' Seri Alimuddin Mohd Dom?

Tak payah sibuk-sibuk nak selamatkan seni. Selamatkan budak-budak yang ibarat bangkai bernyawa ketika belajar dulu.

Ingat kata kuncinya ya.

Pop.









3 comments:

Hakim KOT said...

hakim like this..

kdg2 ak rasa pemikiran ak sama ngn ko..cuma ak x reti nk meluahkan dgn ayat2 sprti dlm blog ko ni..seriously ak solute ngn ideologi2 dlm blog ko ni..

lynntermizi said...

pemikir tegar. MNL.

azLan said...

FORMAT beb FORMAT!

budak2 kat sekolah mana suka buat karangan yg ada format.

Dimulai dengan ayat pendahuluan, 3 perenggan dengan 4 isi setiap perenggan diikuti perenggan penutup.

kalau ada karangan SPM "gaya bebas" aku tak tau la pulak apa akan jadi..haha~