Thursday, February 17, 2011

Lebanon, Boker Tov!




Petikan daripada filem Waltz with Bashir (Vals Im Bashir).
Filem yang agak menarik.

Highly recommended bagi peminat-peminat filem bertemakan perang macam gua.


Berlatarbelakangkan Perang Lebanon 1982, filem ini menceritakan tentang pengalaman sekumpulan askar Israel ketika konflik itu.

Sebuah filem yang jujur, yang tidak dilacurkan dengan unsur-unsur dakyah pihak-pihak berkepentingan.



Membuatkan gua rasa, untuk mencapai world peace yang sering dilaungkan oleh beauty-beauty pageant seantero dunia, kita perlu ingat satu fakta mudah.


Bukan semua Yahudi kejam.
Bukan semua Kristian jahat.
Bukan semua Islam baik.



Hari-hari layan Maher Zain, layan lagu Arab, takkan tak muak kot.


Sekali-sekala apa salahnya layan lagu Hebrew.





Lebanon, good morning.
Lebanon, good morning.
May you not know pain.
Lebanon, good morning.

We shall reach Beirut.
We shall reach Beirut.
For that Humus, of yours it's worth dying for.
Lebanon, good morning.

Your dreams will come true.
Your nightmares will vaporize.
Your whole life is a blessing.
Lebanon, good morning.

You are being torn apart.
Bleeding in my arms.
The love of my life.
My short lived life.

Tear me apart
Bleeding in your arms.
The love of your life.
Lebanon, good morning

Lebanon, good morning.
Give me Rolex, take Tortit
Our hand, dripping blood, we'll give.
Lebanon, good morning.

Lebanon, good morning.
Tomorrow we become one body.
Lebanon, good morning.
Lebanon, you're not alone.






OK gua tahu lagu ini pro-Israel.
Tapi filem itu tidak.

Selamat menonton bagi yang akan menonton.





2 comments:

Anonymous said...

bosan la asyik dgr pandangan pasal agama.... gua bukan xminat tapi gua lebih indie dgn merasakan tulisan lu pasal vespa jauh lebih indie....

-shak- said...

ha?
lu high ke apa?

gua tak sembang pasal agama pun.