Wednesday, January 20, 2010

Heart of Darkness



Petang tadi gua layan Apocalypse Now buat kali ke 4 atau 5. Tapi kali ini entah apa pasal gua macam dapat 'enlightenment'.

Memang terkesan gila babi.

Scene-scene yang surreal dalam cerita ini memang melekat dalam kepala gua. Filem ini menarik pasal apa yang ditunjukkan berbeza dengan apa dengan filem-filem perang yang lain. Tiada hero-hero yang macho atau brotherhood atau kegilaan perang yang biasa. Apocalypse Now kegilaannya luar biasa. Tiada darah-darah, usus yang berjuntaian atau gore yang berlebihan. Yang ada pun seekor kerbau yang ditetak hidup-hidup. Tapi macamlah lu tak biasa tengok lembu kena sembelih.

Ramai juga yang dismiss Apocalypse Now dengan mengatakan pengarahnya melebih-lebihkan kegilaan perang. Katanya Full Metal Jacket arahan Stanley Kubrick lebih tepat gambarannya.
Bagi gua, kalaulah apa yang digambarkan si Coppola itu betul, memang patutlah veteran-veteran perang susah hendak kembali hidup secara normal. Ada yang langsung gagal.

Kalau hendak dibandingkan antara Apocalypse Now dan Full Metal Jacket, gua rasa lebih kurang perbandingannya macam Mitsubishi Evo dan Subaru Impreza. Evo 'keras' dan agresif seronok bila berada di atas trek manakala Impreza lebih 'lembut' dan sesuai digunakan hari-hari. Kedua-duanya pun kereta yang hebat.


Lepas hampir 3 jam 'penyeksaan' visual, gua baring atas katil. Letih. Dalam pukul 8 lebih gua lelap sampai dekat pukul 12.

Terus kepala otak gua rewind dan replay. Gua dapat mimpi 'ngeri'. Yang gua ingat, setting mimpi ala-ala macam Vietnam. Tapi semua cakap Melayu. Muka-Muka yang keluar pun gua rasa muka yag memang familiar dengan gua juga.

Gila betul.

Sekarang dah pukul 5. Gua ingat nak tidur dulu. Esok hari yang mencabar.
Jangan mimpi lagi sudah. Tak seronok pun.

Damn you, Francis Ford Coppola!


No comments: