Thursday, January 27, 2011

Tak Kenal Maka Tak Cinta




Sarikata Bahasa Malaysia:

Pak pak saya melangkah
Menyusur hai jambatan
Jambatan si Tamparuli
Saya berkasut tinggi

Menyusur hai jambatan
Jambatan si Tamparuli
Pak pak saya melangkah
Saya berkasut tinggi

Celaka kasut saya
Terjatuh di jambatan
Hanya tinggal stokin
Saya bawa pulang rumah

Pada hari rabu
Tamu di Tamparuli
Saya masuk serata kedai
Mencari kasut tinggi


Betullah kata pepatah Melayu. Tak kenal maka tak cinta.


Mana boleh kalau gua balik semenanjung kalau tak bawa bekal sikit. Nanti kalau hati terkenang kat Sabah, siapa nak tanggung?

Nasib baik ada si Jambatan Tamparuli ini. Boleh juga gua buat nyanyi-nyanyi sikit.


Gua suka Jambatan Tamparuli. Nanat, gadis Sino-Kadazan berasal dari Kota Belud pula suka Anak Tupai.

Kita kan 1Malaysia, bah.


Terima kasih kepada Mache, Akram, Simen, Pali dan rakan-rakan Kelantan gua yang lain. Tanpa tunjuk ajar anda semua, memang tak dapat gua nak translate-kan lagu Anak Tupai tu kepada Nanat.

Kalau gua tak dapat translate, macam mana pula gua nak menari Sumazau dengan Nanat nanti?

"Ayak nyok", sebut Nanat bila dia tanya macam mana orang utara sebut air kelapa.

Dari utara, hingga ke Nogori, dari Kelate hingga Ganu, sampailah hingga ke Razz-Ma-Tazz untuk pekena bukan ayak nyok, tetapi Chivas.

Katanya kalau tak sembang lagi, mana nak kenal. Kalau tak kenal, mana nak cinta.

Lain kali sajalah.


Damn. Gua dah melalut. Gua patutnya cerita pasal Borneo, bukan sumandak-sumandaknya.


Berbalik dengan Borneo.
Ramai yang pernah dengar pasal Sape dalam buku teks Sejarah tetapi berapa ramai yang pernah dengar bunyinya?

Gua baru kena itu hari.
Terus tangkap layan bah.







Macam mana gua tak pernah tahu ada muzik yang sedemikian rupa di Malaysia nih?

Gua nak salahkan RTM.


Cukup-cukuplah dengan rancangan realiti TV nak cari penyanyi.
Apa kata buat rancangan realiti mencari pemain muzik tradisi pula.


Oh ya.
Satu lagi benda.

Nampak Ray Ban bingkai emas klasik dalam Jambatan Tamparuli tu?
Siapa boleh bagi tahu model apa dan mana nak cari memang gua belanja air kelapa.










No comments: